Senast uppdaterad: 30 januari 2023
Mer fakta
Debatt i andra medier
Artiklar i ämnet
EU satsar 1,5 miljarder euro på sju AI-fabriker – en i Sverige
EU har om mål att bli ledande inom artificiell intelligens, AI. I dag tisdag meddelade EU-kommissionen sju så kallade AI-fabriker ska etableras runt om i Europa. Satsningen, värd 1,5 miljarder euro, kommer att mer än fördubbla EU:s beräkningskapacitet för AI-utveckling.
Fabrikerna ska placeras i Spanien, Italien, Finland, Luxemburg, Sverige, Tyskland och Grekland. Totalt deltar 17 länder i projektet, där Linköpings universitet kommer att driva den svenska anläggningen.
– Nu är vi redo att leda med rätt infrastruktur i vår strävan att göra EU till AI-kontinenten. Vi är på god väg att förverkliga initiativet om AI-fabriker under de första 100 dagarna av den nya EU-kommissionens mandatperiod, sade EU:s techkommissionär Henna Virkkunen i en kommentar.
Anläggningarna ska stå klara 2025-2026.
EU:s planer för ekonomi och konkurrenskraft – förenklingar och ny fond
EU-kommissionen ruvar på omfattande förslag för att stärka medlemsländernas ekonomier och konkurrenskraft. Ett återkommande nyckelord är: regelförenkling. En ny konkurrenskraftsfond ska stödja strategiska sektorer och driva den gröna och digitala omställningen.
EU antog världens första AI-lag
EU-länderna antog på tisdagen slutligen vad som beskrivs som världens första lag om artificiell intelligens. Enligt ministerrådet ska lagen “främja utvecklingen och spridningen av säkra och pålitliga AI-system på EU:s inre marknad”. Man betonar också att lagen ska säkerställa respekten för EU-medborgarnas grundläggande rättigheter och stimulera investeringar och innovation inom AI. På onsdag i nästa vecka väntas EU:s revisorer släppa en granskningsrapport om hur EU skött AI-frågan och om ett globalt ledarskap finns inom räckhåll för EU.
Svenskar genomsnittliga nätshoppare i EU
Nästan 70 procent av svenskarna handlade något på internet under en tremånadersperiod 2023, meddelar Eurostat. Det motsvarar genomsnittet i EU. Flitigast näthandlare var cyprioter, 82 procent, medan andelen letter som köpte något på nätet var lägst i EU: 56 procent.
En lyckad digitalisering bygger framtiden
EU har blivit den motor som driver på Sveriges digitalisering. Med nya tjänster, möjligheter och bättre säkerhet byggs just nu det digitala Europa. Det ligger i allas intresse att Sverige får till en lyckosam implementering. Det skriver gästkrönikören Lars Holmin, Sveriges kommuner och regioner, SKR.
Tiktok stämmer EU för digital avgift
Tiktok gör nu som Meta, de drar EU till domstol. Anledningen är att Tiktok, likt Meta, inte gillar EU:s avgiftsmodell som större plattformar måste följa för att finansiera tillämpningen av EU:s digitala tjänsteakt, DSA, skriver TT/GP.
SOS – stärk konkurrenskraften
Det är hög tid att säkra EU:s plats i den globala ekonomin. Men det kräver en stärkt konkurrenskraft som bara en fördjupning av EU:s inre marknad kan ge. Näringslivsorganisationer i EU sänder därför ut ett SOS till nästa EU-kommission – "Strengthen Our Single Market". Det skriver gästkrönikören Fredrik Sjögren, Svenskt Näringsliv.
Sverige sämst i Norden på grundläggande digitala färdigheter
I Sverige har 66 procent av befolkningen mellan 16 och 74 år grundläggande digitala färdigheter, meddelar Eurostat. I övriga nordiska länder ligger andelen högre med Finland i topp på 82 procent. Snittet i EU 2023 är 56 procent och målet är att 80 procent av invånarna 2030 ska ha grundläggande digitala färdigheter.
Nytt EU-direktiv om industridesign ska skydda digitala produkter
EU:s över 20 år gamla regler för att skydda inhemsk industridesign ska förnyas. Rådet och EU-parlamentet enades på tisdagen om en provisorisk överenskommelse som även omfattar digitala produkter och 3D-tillverkade varor, enligt rådet.
Google och telekomjättar vill jämställa iMessage
Google och några av Europas största telekombolag vill att EU ska definiera det amerikanska företaget Apples meddelandetjänst iMessage som en kärntjänst, vilket skulle innebära att den jämställs med dess rivalers liknande chattjänster. Därmed kan Apple, via EU:s direktiv om den digitala marknaden, tvingas att se till att andra än Apple-användare kan använda iMessage-appen i likhet med exempelvis WhatsApp, rapporterar Financial Times.