Utbildning
Senast uppdaterad: 30 november 2022
Sju mål
För förbättra utbildningsnivån i EU har medlemländernas utbildningsministrar satt upp en strategisk ram med vad de kallar för referensnivåer för 2025 och 2030. Dessa nivåer vill man inte kalla för konreta mål, eftersom utbilning är nationell kompentens i EU. Därför ber ministrarna länderna överväga att anta referensnivåerna som sina nationella mål.
Referensnivåer för förbättrad utbildningsnivån i EU | Årtal |
Andelen nyutexaminerade från en yrkesutbildning som fått arbetsplatspraktik bör vara minst 60 % | 2025 |
Minst 47 % mellan 25–64 år ska ha deltagit i vidareutbildning det senaste året | 2025 |
Andelen personer 25–34 år med eftergymnasial utbildning bör vara minst 45 % | 2030 |
Andelen unga med högst grundskoleutbildning bör understiga 9 % | 2030 |
Minst 96 % av barnen från tre års ålder och åldern ska delta i förskoleverksamhet eller barnomsorg | 2030 |
Andelen åttondeklassare med svaga färdigheter i datorkunskap och informationskompetens bör understiga 15 % | 2030 |
Andelen 15-åringar med svaga färdigheter i läsning, matematik och naturvetenskap bör understiga 15 % | 2030 |