Tyskt hinder för viktig klimatlag undanröjt
BRYSSEL 27 mars 2023En uppgörelse mellan EU-kommissionen och trilskande Tyskland banar åter väg för en EU-lag som ska fasa ut bensin- och dieselmotorer i bilar till 2035. Kommissionen lovar se över möjligheten för e-bränsledrivna motorer.
Förhandlare för EU-parlamentet och medlemsländerna nådde i höstas en preliminär uppgörelse om att till 2035 fasa ut person- och skåpbilar som släpper ut växthusgaser, i praktiken alla nya bilar som drivs på diesel eller bensin.
I ett mycket ovanligt och kritiserat drag valde Tyskland uppbackat av bland annat Italien och Polen i början av mars att vägra godkänna uppgörelsen vid en formell omröstning i ministerrådet. Det liberala regeringspartiet FDP menade att överenskommelsen hotade den tyska bilindustrin och ville se ett undantag för så kallade e-bränslen.
Tyskland och EU-kommissionen har försökt nå en kompromiss och i helgen meddelade unionens klimatkommissionär Frans Timmermans att en sådan nåtts.
– Detta banar väg för att fordon med förbränningsmotorer som uteslutande drivs på koldioxidneutrala bränslen ska kunna nyregistreras efter 2035, sade den tyske transportministern Volker Wissing i ett uttalande.
Kompromissen innebär att uppgörelsen från i höstas förblir orörd men att kommissionen åtar sig att lägga fram ett nytt förslag på hur syntetiska så kallade e-bränslen (elektrobränslen) ska kunna användas i bilar så att förbränningsmotorer kan få fortsätta säljas efter 2035. E-bränslen kan framställas på ett mer klimatvänligt sätt men släpper fortfarande ut avgaser vid förbränningen.
Julia Poliscanova vid miljöorganisationen Transport & Environment är kritisk till att tillåta bilar som drivs av e-bränsle och menar att det riskerar att ta fokus från omställningen till att ta fram elbilar.
– E-bränslen är en dyr och mycket ineffektiv omväg från den omställning till elbilar som Europas biltillverkare står inför, sade Poliscanova i ett uttalande.
Italiens regering vill även att biobränslen ska kunna användas i bilar med förbränningsmotorer, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
Medlemsländernas EU-ambassadörer gav på måndagen kompromissen klartecken vilket bäddar för att EU-ländernas energiministrar formellt kan rösta om uppgörelsen med EU-parlamentet i morgon tisdag.