Senast uppdaterad: 30 november 2022
Mer fakta
Mest lästa artiklar i ämnet
Debatt i andra medier
Artiklar i ämnet
Svenska bruksorter drabbas hårt om klimatlöften sviks
Det finns krafter som vill motverka klimatomställningen. Att sänka klimatambitionerna vore förödande för både vår industri och vår framtid. Svenska företag har redan investerat i omställningen baserat på politiska löften om långsiktiga spelregler. Att svika dessa löften skulle slå hårt mot både företag och arbetstagare inte minst i bruksorter. Det skriver Europaparlamentariker Sofie Eriksson (S).
Kinas ambassad förnekar grafitstopp till Sverige
Kinas ambassad förnekar att handel med grafit stoppats till Sverige, rapporterar Ekot. EU-kommissionen registrerade förra året att ett handelshinder mot Sverige fanns, och att det sträckte sig bakåt i tiden till 2020. EU har pekat ut beroendet av Kina för kritiska råvaror och batteritillverkning som en säkerhetsrisk.
Busch: Sverige bör ompröva sin marknadsliberala hållning
Sverige är ofta kritiskt till EU-förslag som går ut på att stödja olika industrier i den gröna omställningen i konkurrensen från länder som Kina och USA. Sveriges närings- och energiminister Ebba Busch (KD) menar dock att landet delvis behöver tänka om kring sin strikta marknadsliberala inställning.
– Jag tycker att Sverige ska passa sig lite grann för att försöka delta i ett race om att vara de bästa och mest renläriga marknadsliberalerna. Vi kommer inte att vinna det, sade Busch på väg in på ett EU-möte med kollegor från de andra medlemsländerna på tisdagen.
Enligt henne måste Sverige vara "lite smarta" i hur svenska intressen värnas och pekar på "oschysst konkurrens från Kina och våra vänner i USA".
– Vi behöver bestämma om vi ska låta all civil infrastruktur hamna i händerna på främmande makt, sade Busch.
Att Sverige sätter "sig vid sidan av och bara säger nej" gynnar inte svenska intressen, menar närings- och energiministern.
Veckans parlamentsdebatter: Gränskontroller, industrikris och Gazakrig
En av EU-parlamentarikernas huvuduppgifter är att debattera aktuella frågor. Europaportalen har samlat in alla de svenska ledamöternas inlägg från den senaste parlamentsveckan.
Kinesiska batterimaskiner hade bristande funktioner och instruktioner
EU-ländernas försök att skapa en egen batteriindustri för att minska beroende från Kina går trögt, det visar inte minst det som har hänt vid Northvolts i Skellefteå. Enligt DN ska en av orsakerna till förseningarna finnas i att tillverkningsutrustningen av batterierna, som inhandlats från ett kinesiskt företag kopplat till landets regim, haft så stora tekniska och dokumentmässiga brister att det fördröjt produktionen.
Larmet: Så djup är nya fordonskrisen – ”Kan bli ny Nokia”
Fordonsindustrin i Europa är på väg in i en rejäl kris. Leverantörerna, som ofta märker av signalerna först, liknar situationen vid när stora delar av telekombranschen slogs ut av Iphonen.
– Vi är inne i en destruktiv och smärtsam tid, säger Peter Bryntesson. Man diskuterar nu i branschen vilket av de tyska bolagen som ska bli nya Nokia, vd på Fordonskomponentgruppen, till TN.
Benjamin Dousa vill inte ändra klimatpolitiken: Transportsektorn står för en stor del av Sveriges utsläpp
Regeringen vill inte ändra på EU-beslutet att senast 2035 fasa ut nybilstillverkningen av fordon som släpper ut växthusgaser. Det sade Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) på en direkt pressfråga i Bryssel på torsdagen.
– Sverige står bakom EU:s klimatmål. Det är viktigt för den gröna omställningen. Det är också viktigt för industrin, att när EU tar fram ett regelverk, så ska industrin också veta vilka spelregler som gäller så att de kan göra nödvändiga investeringar. Att då mitt i skifta om tror jag är en farlig väg att gå, sade Benjamin Dousa och påpekade:
– Man ska också komma ihåg att transportsektorn står för en stor del av Sveriges och Europas utsläpp. Så vi kan inte backa tillbaka bandet och inte hålla våra klimatmål.
EU:s planer för ekonomi och konkurrenskraft – förenklingar och ny fond
EU-kommissionen ruvar på omfattande förslag för att stärka medlemsländernas ekonomier och konkurrenskraft. Ett återkommande nyckelord är: regelförenkling. En ny konkurrenskraftsfond ska stödja strategiska sektorer och driva den gröna och digitala omställningen.
Kommissionär Hoekstra: Import från Kina riskerar döda europeisk industri
Inför att medlemsländerna inom kort väntas ta ställning till EU-förslaget att höja tullarna för importen av elbilar från Kina tar klimatkommissionären den nederländske kristdemokraten Wopke Hoekstra till orda om det han kallar “ett Kinaproblem”, rapporterar Bloomberg.
– Det kan inte vara så att våra företag går i konkurs eftersom marknaden är översvämmad med statssubventionerade produkter [från Kina], sade Wopke Hoekstra och tillade:
– Det kommer i slutändan att döda europeisk industri och vi kommer inte att tillåta det.
Samtidigt rapporteras om pågående intensiva förhandlingar i tullfrågan mellan Kina och EU i Bryssel, något som fått EU att flytta tullomröstningen till början av oktober.
Kinesiska bilmärken äter EU:s strafftullar ”till frukost”
Var fjärde elbil i Europa tillverkas redan i Kina. Men nu hoppas de kinesiska bilmärkena använda den svenska marknaden som språngbräda för att slå igenom på kontinenten – trots nya strafftullar i EU, rapporterar SvD Näringsliv.