EU inför höjda tullar på kinesisk bil- och batteriimport
Enligt EU-kommissionens undersökning, som presenterades på onsdagen, kring kinesiska statliga subventioner för elbilsindustrin, gynnas de kinesiska tillverkarna framför andra. Utredningen pekar på en “betydande orättvis konkurrensfördel för kinesiska tillverkare av elektriska batterier” och genom nya tillfälliga EU-tullar på upp till fem år, ska “konkurrens på lika villkor” mellan tillverkare i Kina och EU säkerställas, heter det.
Redan i dag tar EU ut 10 procents tull på importerade elbilar och de nya tullsatserna, som varierar mellan 17 och 38 procent beroende på hur väl företagen samarbetat under utredningen, läggs ovanpå befintlig tullsats. Som mest kan därför en importerad elbil från Kina beläggas med 48 procents tull.
Kinas regering och de enskilda företagen kan klaga på tullarna hos kommissionen som senast den 4 juli ska lägga ett slutligt förslag som kan börja gälla redan dagen efter. Enligt regelverket krävs det en kvalificerad majoritet av EU-länderna som säger nej, vid ett rådsmöte sannolikt i november, för att stoppa förslaget. Kommissionen betonar att de nya tullarna är tillåtna enligt Världshandelsorganisationen WTO:s regler.
I år väntas andelen kinesiska elbilar som säljs i EU stiga till 25 procent av hela marknaden, rapporterar Bloomberg. Som en motåtgärd hotar Kina med hämndtullar på olika europeiska varor.