SD storsatsar på EU-valet
STOCKHOLM 19 maj 2014 | Fi fattigastSverigedemokraterna satsar näst mest pengar på EU-valet. Bara Socialdemokraterna har en större valbudget.
Sverigedemokraterna satsade 1,5 miljoner kronor i EU-valet 2009. Inför årets val tiodubblar partiet sina satsningar och lägger drygt 15 miljoner kronor av sin totala valbudget på cirka 40 miljoner. Det beror i huvudsak på att de efter förra valets framgångar och riksdagsinträde har fått mer offentliga partibidrag. Partiet har också lånat sammanlagt runt tio miljoner kronor av närmare 1000 partimedlemmar.
Merparten av SD-pengarna har använts till att skicka ut informationsfoldrar, tv-reklam och tidningsannonser. Storsatsningen hänger även ihop med att EU- och riksdagsvalet infaller samma år, enligt partiets presschef Martin Kinnunen.
– De insatser vi gör nu i kommer att få betydelse för riksdagsvalet. Valkampanjen i EU-valet kan spilla över på vår kampanj i riksdagsvalet, säger Martin Kinnunen.
Socialdemokraterna är det enda partiet som satsar mer pengar än Sverigedemokraterna och lägger 20 miljoner på EU-valet av en total valbudgeten på 70 miljoner. Socialdemokraterna lade ungefär lika mycket på sin EU-valskampanj 2009.
– Pengarna används främst till reklam- och personalkostnader. Den största delen av valrörelsen skötts ideellt av partiets medlemmar som bland annat har knackat över 300 000 dörrar. Dörrknackningarna är en väldigt central del av partiets kampanjstrategi eftersom personliga möten är ett bra sätt att föra fram partiets information och budskap, säger Kristian Brangenfeldt, pressekreterare på Socialdemokraterna.
Moderaterna har, liksom 2009, satsat tio miljoner på EU-valet och cirka 55 miljoner på riksdagsvalet. Stora utgiftsposter är partiets valfilm, affischer, kampanjsajt och valbroschyrer. Moderaterna siktar även på att, genom dörrknackning, tala med 250 000 personer inför EU-valet.
– Tidigare erfarenheter visar att större partier haft utmaningar med att mobilisera väljare som ligger nära att gå och rösta. Därför handlar mycket av vårt arbete med just detta, säger Henrik Sjöström, pressekreterare på Moderaterna.
Centerpartiet har, tillsammans med Socialdemokraterna, den största totala valbudgeten: 70 miljoner. Partiet vill dock inte tala om hur stor del av budgeten de lägger på EU-valet.
– Vi satsar mer på digitala aktiviteter än under något tidigare val, med närvaro på bland annat Youtube där vi lanserar ett antal filmer med koppling till EU-frågorna och genomfört utbildningar för toppkandidater till samtliga valen. Det är därför svårt att säga exakt hur mycket vi avsätter till just EU-kampanjen, säger Ola Spännar, pressekreterare på Centerpartiet.
Fattigast av partierna är Feministiskt initiativ (FI) som fått ihop en miljon kronor genom donationer. Partiet lägger drygt 50 000 på sin EU-kampanj och resten på riksdagsvalet.