Ryssland lämnar Barentsrådet
19 september 2023
Ryssland drar sig ur Barentsrådet. Anledningen är enligt ryska UD att landet nekas bli ordförandeland i oktober, vilket man enligt ett tidigare schema skulle ha blivit, skriver TT/GP. Ordförandeskapet roterar vartannat år, och det nuvarande ordförandelandet Finland vägrar att lämna över klubban till Ryssland nästa månad. Barentsrådet, där medlemmarnas utrikesministrar möts, skapades 1993 för att främja stabilitet och hållbar utveckling i Barentsregionen.