Finland kan åtala tankerbefäl för kabelskador i Östersjön
Finska åklagare överväger att väcka åtal mot tre högre befäl på oljetankern Eagle S som misstänks ha skadat undervattenskablar i Östersjön i december, enligt Reuters. Finlands nationella utredningsbyrå avslutade i dag fredag sin utredning och misstänker besättningen för grovt sabotage och störande av telekommunikation.
– Alla tre i besättningen förnekar att de gjort något fel, sade utredningsledaren Sami Liimatainen till Reuters.
Fartyget misstänks ha skadat Estlink 2-kabeln mellan Finland och Estland samt fyra internetlinjer genom att dra sitt ankare över havsbotten. Östersjöregionen har varit i höjd beredskap för sabotage efter flera liknande incidenter.